مخزن تحت فشار

مخازن تحت فشار چیست؟

مخازن تحت فشار ظروف مهر و موم شده ای هستند که برای ذخیره مایعات، بخارات و گازها در فشارهای بسیار بالاتر یا کمتر ازهوا اطراف استفاده می شوند. آنها به طور گسترده در صنایع مختلفی از جمله پتروشیمی، گاز و نفت، شیمیایی و فرآوری مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. مخازن تحت فشار شامل مواردی مانند راکتورها، فلاش درام ها، جداکننده ها، مخازن و … می باشند.

هر مخزن تحت فشار باید در محدوده دما و فشار مشخص شده خود که حدود ایمنی مخزن تحت فشار است استفاده شود. طراحی، ساخت و آزمایش مخازن تحت فشار به دقت توسط افراد واجد شرایط انجام می شود و تحت قوانینی قرار می گیرد زیرا انتشار تصادفی و نشت محتویات آن خطری برای محیط اطراف ایجاد می کند. کد بازرسی مخازن تحت فشار 510 صنعت نفت آمریکا (API) و بخش 8 کد دیگ و مخزن تحت فشار انجمن مهندسین مکانیک آمریکا استانداردهای محبوبی هستند.
ویژگی های مخازن تحت فشار:
تفاوت اصلی مخازن تحت فشار و مخازن تحت فشار حداکثر فشار مجاز عملیاتی (MAOP) است. همانطور که از نام آن پیداست، "ظروف تحت فشار" به تجهیزاتی اطلاق می شود که برای کنترل فشار بیش از فشار اتمسفر (بالای 15 PSI) طراحی شده اند. MAOP مخازن تحت فشار می تواند تا 3000 PSI و در موارد خاص حتی بالاتر باشد. مخازن تحت فشار برای ذخیره استاتیک سیالات و دارای MAOP 15 PSI یا کمتر از فشار اتمسفر هستند.
استاندارد ها
طراحی مناسب و رعایت استانداردهای ایمنی دیگ بخار برای مخازن تحت فشار ASME Sec VIII Div است. 1 یا 2 یا 3. مطابقت با استانداردهای ایمنی بین المللی قابل مقایسه در کشورهای اروپایی BS5500 و سایر کدهای شناخته شده ملی است. بر این اساس، مخازن تحت فشار عموماً مناسب برای سرویس و حداکثر فشار مربوطه مطابق با کدهای صنعت مربوطه به شرح زیر است:
·       مخزن فولادی جوش داده شده API 650 برای ذخیره سازی - اغلب برای سرویس علاوه بر روغن مشخص می شود - حداکثر فشار 2.5 PSI / حداکثر دما 90 درجه سانتیگراد / غیر یخچالی،
·       API 620 طراحی و ساخت مخازن بزرگ، جوشی، کم فشار و فشار - حداکثر فشار 15 PSI / حداکثر دما 121 درجه سانتیگراد
·       مخازن تحت فشار فولادی جوش داده شده AWWA D100 برای ذخیره آب
توضیح کلی درباره مخازن تحت فشار:
v   مخازن تحت فشار مخازنی هستند که برای ذخیره یا انتقال گازها، بخارات و سیالات در فشارهای بیشتر از فشار اتمسفر استفاده می شوند که به عنوان فشار بالا نیز شناخته می شود. آنها از مخازن تحت فشار می آیند که ظروف مهر و موم شده ای هستند که محتویات یکسانی را ذخیره می کنند. فولاد و فولاد ضد زنگ مواد ایده آل برای مخازن تحت فشار هستند. انتخاب مواد، استاندارد صنعت طراحی و آزمایش‌های فشار انجام شده باید هنگام انتخاب مخزن تحت فشار در نظر گرفته شوند. انواع مختلفی از مخازن را می توان به عنوان مخازن تحت فشار در نظر گرفت. این نمونه ها مخازن آب گرم، مخازن آمونیاک، درام های بخار، مخازن فرآیند و مخازن نسوز هستند.
v    
 

2 دیدگاه در “مخزن تحت فشار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *